Tip Pengiklanan Facebook

img_1020Apa rahsia disebalik kempen pengiklanan yang berpengaruh?
Tidak semua pelanggan yang tengok iklan pertama kali akan terus membeli. Majoriti pelanggan akan memilih untuk “tengok dahulu”.
4 Faktor pelanggan tidak beli selepas tengok iklan
Faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku adalah:

  1. Pelanggan tidak begitu yakin.
  2. Iklan itu tidak menarik.
  3. Mesej iklan tidak kena dengan pelanggan.
  4. Mesej iklan itu tidak muncul secara kerap.

Apabila kita berjaya selesaikan 3 masalah pertama di atas, maka poin yang keempat adalah perkara yang jarang diberi perhatian.

Iaitu, “Berapa kali kita paparkan iklan kita kepada pelanggan yang sama.”
Pengulangan adalah impak iklan
Pakar pengiklanan seperti Dan Kennedy menyatakan,
“It takes repetition to have impact.”

Impak iklan itu dapat dilihat daripada disiplin dan konsistensi. Lagi selalu kita terbitkan iklan kepada pelanggan yang sama, lebih tinggi respon yang bakal mereka berikan.

Apabila menyebut tentang iklan, tidak semestinya iklan itu melibatkan kos yang mahal. Sebagai contoh, pengiklanan di akhbar. Adakah kita mesti bayar puluhan ribu setiap bulan untuk pastikan iklan kita berada pada paras disilpin dan konsisten?

Tidak.
Cheap vs Expensive repetition
Iklan terbahagi kepada dua cabang:

  1. Expensive repetition.
  2. Cheap repetition.

Bisnes-bisnes kecil yang mahu jimat wang lebih sesuai menggunakan pendekatan cheap repetition. Di mana kita memilih medium yang dapat terbitkan iklan dengan kos yang lebih murah.

Antaranya adalah Facebook. Sebagai contoh,

  • Facebook Profile.
  • Facebook Groups.
  • Facebook Ads.
  • Facebook Pages.

Untuk menguasai strategi iklan cheap repetition, peniaga di Facebook boleh gunakan pendekatan content marketing.

Credit to: Tuan Aqif Azizan

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s